­

Antwoord: blauwe zwaailampen

Opmerking: U plaats het bericht als een 'gast', u kunt niet meer het bericht bewerken of verwijderen
Graag Inloggen of Registreren om deze stap over te slaan.
X

Onderwerp geschiedenis van: blauwe zwaailampen

Toon max. de laatste 6 berichten - (Laatste bericht eerst)

• Alex Gielis
22 mrt 2018 19:56

Jep

• W.O. Velthuis
22 mrt 2018 19:53

Klopt.

Wat ook wel een beetje jammer is: de huidige voertuigen met de striping die er nu op zit zullen eigenlijk nooit een oldtimer in originele staat kunnen worden.

De overheid heeft namelijk het copyright op de striping. Dit is dus buiten de regelingen die met voertuigen te maken hebben geregeld.

Het komt er op neer dat je niet met een voertuig mag rondrijden met deze striping en ook niet met iets dat er sterk op lijkt.

Nu vind ik de huidige voertuigen niet echt museumstukken maar over een jaar of 20 zal je merken dat er een stuk geschiedenis ontbreekt.

• Alex Gielis
22 mrt 2018 19:39

Wouter,

Zoals ik al zei, er zijn stemmen die daar een paar wijzigingen in willen aanbrengen om zo oude brandweervoertuigen etc. in stand te kunnen houden. Echter die stemmen zijn al bijna 10 jaar aan het bakkelijen.

• W.O. Velthuis
22 mrt 2018 19:35

Het bij je hebben van een blauw zwaailicht is al strafbaar. Dus met kousjes in een andere kleur kan je dus ook gewoon bekeurd worden.

Door spiegel, lampje en draaimechaniek geheel te verwijderen is er geen sprake meer van een zwaailicht. Het is niet verboden een decoratie op je dak te hebben dat op een zwaailicht lijkt.

Het heeft niets met herkenbaarheid te maken, alle brandweervoertuigen zijn verplicht voorzien van de zogenaamde SOVAM-striping. Die striping speelt een veel belangrijkere rol in de herkenbaarheid.

Met oranje zwaailichten ben je strikt genomen ook in overtreding. Maar over het algemeen laten ze je daar wel mee weg komen.

Voor degenen die er het fijne van willen weten , hier een link naar de regeling optische en geluidssignalen .

• Gerard
22 mrt 2018 18:41

Inderdaad. Zo doe ik het ook. Zoek nog wel een setje blauwe kappen die ik om kan schroeven op particulier terrein. Voor de show. Hoewel mijn bus nou niet echt een showgirl is. :whistle:

• Gerard van Egmond
22 mrt 2018 17:31

In Nederland mag je gewoon geen blauwe kappen op je bus hebben. Ook niet als je het binnenwerk er uit haalt. Je mag niet de indruk wekken een operatief brandweervoertuig te zijn. Zelf heb ik er voor gekozen oranje kappen te gebruiken. Dan kan ik af en toe de zwaailampjes eens laten draaien. Ook al mag dat eigenlijk ook niet.

Tijd voor maken pagina: 0.285 seconden
­