Doe maar geen bitumen. Dat ziet er niet uit en het wordt HEET in de bus als die in de zon staat. En het kan inderdaad branden.
Wellicht heb je wat aan mijn onderstaande ervaring, Nathan.
Een van onze voorgangers had een foeilelijk en inmiddels ook zwaar verrotte dakopbouw voor ons achtergelaten. Dat heb ik 9 jaar geleden vervangen door een nieuwe zeer eenvoudige eveneens houten dakopbouw. Om die dakopbouw waterdicht te maken had ik eerst ook bitumen overwogen, maar na lang zoeken kwam ik op het spoor van Hypertectum. Ik meen het eens eerder op het forum genoemd te hebben. Voor ons dak gebruikte ik 3 kg Hypertectum AF grey en 2 kg Hypertectum Brightstar. Die laatste is wit en goed zonlichtweerkaatstend. twee lagen AF en een laag (meen ik) Brightstar. het spul zit er nu 9 jaar op en het geeft geen krimp. Het houdt zich uitstekend en vormt een zeer goed hechtend gesloten en waterdicht membraan op het (in ons geval houten) dakoppervlak. Zorg in jouw geval wel voor een gezonde en schone ondergrond en gebruik eventueel eerst een geschikte primer.
Ik heb dat Hypertectum later ook zeer succesvol toegepast voor het afdichten van lekkende drempels van het gebouw waar ik mijn hobbyhok in heb. Dat is destijds gebouwkundig niet goed gemaakt waardoor de drempels van eerste en twee verdieping lekten naar hun onderburen. Professioneel bouwkundigen adviseerden bitumen, daar is zelfs een unit als proef van voorzien, maar dat zag er niet uit en het scheurde al heel snel. Uiteindelijk hebben we de grote naden eerste overbruggend gekit en daarna het geheel voorzien van Hypertectum AF. Daarna waren de problemen over. En het ziet er nog erg netjes uit ook, ook nu, na een jaar of 5. Ik ben daarna alleen maar enthousiaster geworden over dat spul.
Maar goed, laten we bij het onderwerp blijven, hieronder en kleine foto-impressie van mijn dakprojekt van toen.
Zo troffen we onze bus aan zo'n 10 jaar geleden.
Het vierkant houten dak was ooit voorzien van vloerzeil met een traanplaatmotief. Dat bleek niet erg waterdicht....
We besloten het oude houten dak te vervangen door een nieuw eveneens houten dak. Dakbolling een beetje volgen en de zijkant niet hoger dan het roofrack. We maakten een uitsparing voor een oud hefdakje van een VW T1 uit ongeveer 1968 dat we op marktplaats vonden. Dat hefdakje hebben we er nog op gezet. Dat geeft hoogte voor heel lange mensen.
Daarna het geheel behandeld met twee lagen Hypertectum AF grey en daarna een laag Brightstar
Met als eindresultaat een vriendelijke bus met een veel minder opvallend waterdicht houten dak met daarin geïntegreerd een klassiek hefdakje uit dezelfde periode.