­

Antwoord: Dak Waterdicht Maken

Opmerking: U plaats het bericht als een 'gast', u kunt niet meer het bericht bewerken of verwijderen
Graag Inloggen of Registreren om deze stap over te slaan.
X

Onderwerp geschiedenis van: Dak Waterdicht Maken

Toon max. de laatste 6 berichten - (Laatste bericht eerst)

• G. van Kerpel
27 sep 2023 09:35

Beste camper vrienden en vriendinnen, zijn er meer mensen die eventueel geïnteresseerd zijn in Hypertectum AF & Primer?

Aangezien ik voor mijn eigen vertrouwde campertje het dak aan het repareren ben na een aantal lekkages wil ik door het enthousiasten van Gerard graag Hypertectum proberen. Zoals al vermeld is het niet makkelijk om hier kleine oplevering van te ontvangen en wil ik proberen om het kleinst mogelijk te bestellen uit België als er meer geïnteresseerde zijn om dit te delen. Ik kom net van de telefoon met de firma uit België die mij later de prijs lijst van deze opgave doorstuurt.

Ook heb ik net het contact van Gerard een bericht gestuurd via hun contact pagina, als daar uitkomt dat ze bereid zijn een klein verpakking te maken voor mij zou ik eventueel voor iemand die geïnteresseerd is en op tijd reageert mee kunnen bestellen.

Mocht dit zo zijn kunt u mij ook een email sturen op: gijsvankerpel@hotmail.com

Let me know!

• Gerard H
31 jul 2023 14:32

Hallo Gerard-Joost, Hier. vind je z'n productpagina.. Achter het tabje ' contact ' vind je z'n contactinfo.
'r Is geen winkel overigens, ik denk niet dat hij standaard aan consumenten levert, maar hij was wel 'bereid om'.
Kleinverpakking is overigens niet zo standaard, destijds had hij nog wat blikken liggen, die waren al wat ouder. Ik heb er toen een paar meegekregen en betaalde er één. De inhoud bleek gelukkig nog heel goed.
Ik zou hem even bellen om te vragen of hij hypertectum in kleinverpakking (blikken van 1kg) kan leveren.

• G.J. Esser
31 jul 2023 13:26

Hallo Gerard,

Zeer benieuwd ben ik waar die hypertectum AF kunt kopen. Mag ik het adres of telefoonnummer van de zaak waar je het in kleinere hoeveelheden kunt kopen?

Bij voorbaat dank en een vriendelijke groet,

Gerard-Joost

• Gerard H
07 sep 2021 16:15

Dank je. Nee, het is geen Epoxy. Het is gebaseerd op polyurethaan dat aan de luchtvochtigheid 'uithardt', maar dat uitharden klinkt harder dan het is. Het blijft mooi flexibel en hecht als een malle. Wat me opvalt dat het in tegenstelling tot kitten heel goed materiaalovergangen weet te overbruggen en blijvend afdichten. In het voorbeeld van het gebouw gaat het om overgangen aluminium naar beton en staal, en dat gaat gewoon meer dan goed. Er wordt zelfs overheen gereden. Ook kabeldoorgangen worden heel mooi omsloten en afgedicht.
Lastig in kleinere hoeveelheden te verkrijgen, maar toevallig heb ik gisteren weer een firma gevonden die het in 1 kg blikken kan leveren. Zit nog dichtbij ook.

• E.A. Gielis
07 sep 2021 14:39

Gerard,

Ik blijf jouw dak echt heel mooi vinden. en dat spul Hypertectum, is dat niet een soort Epoxy?

• Gerard H
07 sep 2021 13:09

Doe maar geen bitumen. Dat ziet er niet uit en het wordt HEET in de bus als die in de zon staat. En het kan inderdaad branden.

Wellicht heb je wat aan mijn onderstaande ervaring, Nathan.

Een van onze voorgangers had een foeilelijk en inmiddels ook zwaar verrotte dakopbouw voor ons achtergelaten. Dat heb ik 9 jaar geleden vervangen door een nieuwe zeer eenvoudige eveneens houten dakopbouw. Om die dakopbouw waterdicht te maken had ik eerst ook bitumen overwogen, maar na lang zoeken kwam ik op het spoor van Hypertectum. Ik meen het eens eerder op het forum genoemd te hebben. Voor ons dak gebruikte ik 3 kg Hypertectum AF grey en 2 kg Hypertectum Brightstar. Die laatste is wit en goed zonlichtweerkaatstend. twee lagen AF en een laag (meen ik) Brightstar. het spul zit er nu 9 jaar op en het geeft geen krimp. Het houdt zich uitstekend en vormt een zeer goed hechtend gesloten en waterdicht membraan op het (in ons geval houten) dakoppervlak. Zorg in jouw geval wel voor een gezonde en schone ondergrond en gebruik eventueel eerst een geschikte primer.

Ik heb dat Hypertectum later ook zeer succesvol toegepast voor het afdichten van lekkende drempels van het gebouw waar ik mijn hobbyhok in heb. Dat is destijds gebouwkundig niet goed gemaakt waardoor de drempels van eerste en twee verdieping lekten naar hun onderburen. Professioneel bouwkundigen adviseerden bitumen, daar is zelfs een unit als proef van voorzien, maar dat zag er niet uit en het scheurde al heel snel. Uiteindelijk hebben we de grote naden eerste overbruggend gekit en daarna het geheel voorzien van Hypertectum AF. Daarna waren de problemen over. En het ziet er nog erg netjes uit ook, ook nu, na een jaar of 5. Ik ben daarna alleen maar enthousiaster geworden over dat spul.

Maar goed, laten we bij het onderwerp blijven, hieronder en kleine foto-impressie van mijn dakprojekt van toen.

Zo troffen we onze bus aan zo'n 10 jaar geleden.

Het vierkant houten dak was ooit voorzien van vloerzeil met een traanplaatmotief. Dat bleek niet erg waterdicht....

We besloten het oude houten dak te vervangen door een nieuw eveneens houten dak. Dakbolling een beetje volgen en de zijkant niet hoger dan het roofrack. We maakten een uitsparing voor een oud hefdakje van een VW T1 uit ongeveer 1968 dat we op marktplaats vonden. Dat hefdakje hebben we er nog op gezet. Dat geeft hoogte voor heel lange mensen.

Daarna het geheel behandeld met twee lagen Hypertectum AF grey en daarna een laag Brightstar

Met als eindresultaat een vriendelijke bus met een veel minder opvallend waterdicht houten dak met daarin geïntegreerd een klassiek hefdakje uit dezelfde periode.

Tijd voor maken pagina: 0.238 seconden
­