­

Antwoord: Trumatic E2400

Opmerking: U plaats het bericht als een 'gast', u kunt niet meer het bericht bewerken of verwijderen
Graag Inloggen of Registreren om deze stap over te slaan.
X

Onderwerp geschiedenis van: Trumatic E2400

Toon max. de laatste 6 berichten - (Laatste bericht eerst)

• P.J. Bottema
28 apr 2022 20:39

In Utrecht zouden jouw panelen in de maand december zo,n 10kWh opbrengen.In Juni 96kWh ( incl 20% verlies)
In Sevilla doen ze dan in december rustig 45kWh, en in juni 134kWh.(incl. 24% verlies).

Deze gegevens zijn erop gebaseerd dat alle energie afgeleverd kan worden aan het net en met een mppt omvormer.
Op de camper kun je niet alle energie opslaan die de panelen opbrengen vanwege de accucapaciteit.

Je moet de panelen dus het liefst niet vlak op het dak leggen maar met enige ruimte eronder voor de ventilatie.

Ik heb al een trumatic van 3400 watt incusief boiler maar wij gaan dan ook meestal naar Scandinavie :)

• A. Knol
28 apr 2022 18:48

Hoe ver naar het zuiden is inderdaad de vraag. De bestemming is nog onbekend, maar wat betreft de zonnepanelen heb ik begrepen dat het gemiddelde rendement tot en met de hoogte van noord spanje meer wordt en daarna afneemt i.v.m. toegenomen warmte. Een gelukje is dan dat we op dat moment de warmte ook niet hoeven op te wekken :)

Trumatic; er zijn enkele geinteresseerden en de biedingen zijn opgelopen tot €200 voor de kachel. We hebben er even over nagedacht en willen er voor €300 wel afstand van doen. Wat ook genoemd mag worden is dat er ontzettend veel leidingen en kachelbuizen bij zitten, dus dat zit bij de prijs inbegrepen.

Het geld is uiteraard om onze stap naar het buitenland ook makkelijker te maken. We overwegen serieus om te emigreren en zijn nagenoeg onze complete inboedel aan het verkopen, maar eerst een verkennende tour met de camper voor een maandje of 5. Daarna zien we welk land we onze zinnen op zetten, of misschien overwinteren op een vakantiepark.

Liefhebbers voor de kachel?

• P.J. Bottema
25 apr 2022 17:09

hoe ver naar het zuiden?

• A. Knol
25 apr 2022 15:10

Thanks! De zonnepaneel ervaringen van beiden en berekening/parameters ga ik rustig doorlezen. Voorlopige conclusie op basis van je eerste drie grafieken; we moeten rap naar het zuiden en ondertussen op de camping aan walstroom of een wollen trui mee :) Ook zou ik kunnen overwegen om de zonnepanelen op het dak kantelbaar te maken, maar op de korte termijn willen we vooral graag vertrekken, dus dat is iets van later zorg verwacht ik.

• P.J. Bottema
25 apr 2022 14:52

Ik heb de volgende gegevens ingevoerd bij PVGIS, zie bijlage

geinstalleerde wp =750
accucapaciteit = 4000Wh
dagelijks verbruik= 8000Wh 4000Wh en 2000Wh
Cutoff op 20%
slope en azimuth = 0 graden, dus plat gelegd.

8000

Alle dagen een lege accu en nooit een volle accu.

4000
nagenoeg hetzelfde

2000

nu heb je toch bijna 22% van het jaar een volle accu ( zomers)

Hier nog wat vuistregels van mij.

• Gerard H
24 apr 2022 09:19

A. Knol schreef : 750WP aan zonnepanelen. Stel dat je 50% opbrengst hebt van de gemiddelde 12 zonuren per dag, dan kom je op 6ux750W=4,5kWh per dag. Daar kan je flink wat voor doen. In de zomer is de opbrengst wat meer, in de winter wat minder en juist in de winter heb je meer nodig omdat het kouder is.

nou... in NL heb ik toevallig net een extra set van 1440 Wp oost west panelen neergelegd, die leveren - april- gemiddeld nog net geen 6 kWh per dag op. Met dagen van minder dan 3 er tussen. In NL natuurlijk. Zuidelijk zal dat beter zijn, maar toch... In de winter is de opbrengst in de slechtste maand gemiddeld pakweg 10% van de wat er in de zomer in de beste maand wordt opgebracht. Ook hier geldt: in NL, dus zuidelijk zal het vast beter zijn.
Maar als je regelmatig aan de walstroom staat en accepteert dat je soms heel zuinig met je stroom moet omgaan en een dubbele trui aantrekt, dan kom je natuurlijk een heel eind. 4 kWh bruikbare accucapaciteit is overigens een stevig pakket, waar je naar ik mag aannemen fors in hebt geïnvesteerd.
Spannend avontuur in ieder geval!

ps. is zoiets als dit niet watt voor jullie? levert veel meer dan 1500 watt warmte maar neemt daar maar een fractie van.

Tijd voor maken pagina: 0.320 seconden
­