­

Antwoord: OM 352 /x1

Opmerking: U plaats het bericht als een 'gast', u kunt niet meer het bericht bewerken of verwijderen
Graag Inloggen of Registreren om deze stap over te slaan.
X

Onderwerp geschiedenis van: OM 352 /x1

Toon max. de laatste 6 berichten - (Laatste bericht eerst)

• E.A. Gielis
02 mrt 2023 15:51

Pieter,

Ik heb met mijn OM314 A ergens rond de 110Pk, maar om nu te zeggen dat ik daardoor de bergen op vlieg. Nee niet echt, maar goed, de turbo doet wel het een en ander aan het rustiger rijden op heuvelachtige wegen. Ik kan vaker gewoon met de CC in zijn 5de versnelling blijven rijden tot ongeveer 5% stijging, ja hij zakt misschien iets terug, maar lang niet meer zoveel als vroeger.

De OM314 laat zich overigens goed tunen, met LPG bijmengen als ook met een Turbo. Ik heb nu met beide ervaring.
1. Mocht ik kortstondig veel vermogen willen hebben zou ik voor LPG-bijmenging gaan.
2. Voor het rustigere rijden zou ik de turbo plaatsen.

Ps. Ik ben weer aan de designtafel gegaan voor het maken van een eigen spruitstuk en andere Turbo, de huidige voldoet niet aan mijn wensen (komt te laat op toeren)

• P.J. Bottema
02 mrt 2023 14:14

Wallie als je mij wat gegevens geeft kan ik je een advies geven hoeveel vermogen je nodig hebt om tegemoet te komen aan jouw wensen.
Dus wat is het totale vakantie gewicht van de bus?
Wat is het meest voorkomende helling percentage wat je zoal tegenkomt.
En hoe snel wil je die helling dan op kunnen rijden.
Ik neem aan dat je een standaard OM314 hebt met de standaard achteras en versnellingsbak.
Wellicht heb je een toerenteller en weet je misschien hoeveel toeren de motor maakt bij 80mk/uur.

Vorig jaar heb ik een clublid geholpen die een lange uitgebouwde 508 reed met een 364LA van 140 pk in het vooronder, die bus was snel ook op Deense hellingen. Ik zou denk ik gaan voor zoiets in plaats va revisie.
Na de revisie heb je nog steeds een motor van 85 pk. en ben je ook een heleboel geld kwijt.
Met de door jou verstrekte gegevens kan ik je het verschil in prestatie laten zien in vergelijk met die OM364LA.

• Gerard H
02 mrt 2023 13:36

Met andere bandenmaten ga je het niet redden. Je krijgt er niet meer vermogen door. Bij klimmen gaat het om het vermogen. Uiteraard moet de overbrenging naar de achteras passen bij de koppel-toerenkromme van de motor. Maar dat zit voor het klimgedrag van een standaard düdo wel goed. Maar met 80 pk scheur je nu eenmaal niet de berg op als je 4 ton of zo meezeult.

Maar... Er bestaat een optie om met lpg injectie het vermogen van een standaard om314 te verhogen. Als hobby project ooit ook door clubleden wel toegepast. Heeft ook professioneel bestaan. Maar dat bestaat niet meer heb ik begrepen. Misschien recent toch weer ontwikkelingen. Je zou hier eens kunnen navragen.. .

• R.P.M. van Leeuwen
02 mrt 2023 12:10

Een andere velg /banden maat kan in combinatie met een andere eindreductie in het differentieel net dat verschil maken... Daar zijn al veel draadjes van op het forum .

De om 314 is ansich met zn prima koppel een prima motor voor de dudo.

Er worden wel ruil om314 s aangeboden .

Overigens moet je je wel realiseren dat een dudo in de jaren 60 uitgedacht is en vooral in de jaren 70 goed verkocht is...toen lagen de eisen qua prestaties anders dan nu. Miden jaren 80 is de dudo opgevolgd door een nieuwere versie met o.a turbo motoren. (vario model)

Alex was mij net voor maar eigenlijk heb ik daar niets aan toe te voegen....zag ik net na posten...

Mvgrt Rene

• E.A. Gielis
02 mrt 2023 12:04

Wallie

Wil je sneller, moet je massa verliezen, je hebt in de basis niet meer vermogen nodig.

Je wordt langzaam door het gewicht dat naar boven moet. Verder, als jij langzaam rijdt, rijden andere daar ook langzaam. Als het goed is moet je redelijkerwijs net zo snel, of net iets sneller kunnen zijn dan de gemiddelde vrachtwagen. Als dat zo is, zou ik me nergens zorgen over maken.

Maar je motor is niet meer goed, hij verbruikt veel olie. Dit betekent dat je bij een revisie van je motor al veel kan winnen.

Mocht je iets anders willen plaatsen waardoor je wat vlotter wordt dan zou ik voor een OM364A of OM364LA gaan. heeft 110 Pk en een bak meer koppel, dat laatste heb je nodig voor het klimmen. De OM364 is een doorontwikkeling van de OM314 heeft veel gelijke delen, en past relatief eenvoudig op de bestaande plaats.

Echter, als je geld gaat uitgeven voor een andere motor, laat je eens adviseren over de kosten van een revisie van je eigen blok, dat kan zich in veel gevallen ook lonen. De Düdo is met zijn 80-85pk prima door de bergen te rijden.

• W. Tik
02 mrt 2023 11:35

Hallo Hans Peter,

Sorry voor de late reactie, dank voor je uitleg en advies. Ik denk dat het idd slimmer is om mijn idee te laten varen en op zoek te gaan naar een andere motor.
Heb je kennis in huis of zijn er andere bij DL die kunnen adviseren in de keuze voor een andere motor. Zoals al vaak is er al gesproken over meer vermogen. Wij zijn op vakantie altijd te vinden in Schotland Ierland en engeland. Daar gaan we dan de berg op met 25 a 30 km p/u en dat vind ik toch wel een beetje link. Haast hebben we niet maar dit moet wel anders. Met andere woorden, is er een motor die meer vermogen heeft en die redelijk eenvoudig is in te bouwen in me 608gie?

Groet Wallie

Tijd voor maken pagina: 0.320 seconden
­