­

Antwoord: carburateur voor L409

Opmerking: U plaats het bericht als een 'gast', u kunt niet meer het bericht bewerken of verwijderen
Graag Inloggen of Registreren om deze stap over te slaan.
X

Onderwerp geschiedenis van: carburateur voor L409

Toon max. de laatste 6 berichten - (Laatste bericht eerst)

• E.C. de Jong
06 okt 2016 19:54

bedankt, dat wordt dan iets voor de wintermaanden als die toch 3 maand stil moet staan

06 okt 2016 19:43

Ik sluit me bij Gerard aan.

Ik wil het zelfs nog anders zeggen. Een Carburateur gaat in de basis niet kapot, hij verdient zo nu en dan alleen een beetje liefde (lees onderhoud) en een moderne garage gaat dat niet doen. Tegenwoordig is het bij een garage eigenlijk standaard vervangen. Voor de prijs, een nieuwe (als ze hem nog hebben) kost tegenwoordig zo rond de 500 euro, als het niet meer is.

Als hij kapot is, schaad het niet om er aan te gaan hobbien, het typenummer kan je overigens vinden op een allu-plaatje dat aan de carburator is geschroefd. Daarmee kan je dan gaan zoeken, zowel naar revisie setjes als ook naar een eventuele vervanging. Let wel, ook een eventuele vervanging kan je beter eerst reviseren, want die is toch snel net zo oud of zelfs ouder en je weet niet hoeveel km er met die carburateur aan de motor is gereden.

• Gerard
06 okt 2016 19:08

Van een uitgesleten en kromme stationaire sproeier heb ik nog nooit gehoord? Is het niet de elektroklep die los hing? Dat hoeft volgens mij geen groot probleem te zijn.
Dat een garage dat niet gaat repareren, dat kan ik snappen, dat kost tijd en dus geld, als ze er nog verstand van hebben, maar zelf kan je toch ook eens kijken wat er precies aan de hand is?

Een 'nieuwe' carburateur zal overigens lastig worden, een andere 'oude' is misschien te vinden, maar ze zijn voor deze auto/motor combinatie redelijk zeldzaam en duur (ik zag er ooit een van over de 300 euro) en je weet niet wat de staat is.

Misschien heeft de werkgroep onderdelen van dubbellucht er een, maar daarvoor moet je lid zijn.

Je zou ook kunnen kijken naar een revisiesetje. Er zijn heel veel revisiesetjes voor allerlei carburateurs in omloop. Google eens op 'Reparatursatz, Vergaser , Solex' en zet het typenummer erbij. Maar je moet dan wel een beetje lef hebben om je carburateur uit elkaar te willen halen en de onderdeeltjes te vervangen.

• E.C. de Jong
06 okt 2016 17:29

Hallo Gerard, de stationaire sproeier was uitgesleten en krom. Hij zat vastgekit. Hierdoor liep hij te hard in stationair. En was niet goed af te stellen. De garage Ronda in Groningen heeft een tijdelijke oplossing bedacht waardoor hij door de APK is en hij nu voortreffelijk rijdt. Maar die oplossing (ik weet niet precies hoe) was maar tijdelijk en er moest een hele nieuwe carburateur komen, zeiden zij.

• Gerard
06 okt 2016 15:44

hallo EC,
is het zo erg dat er met je huidige carburateur niets meer te beginnen valt? Meestal is er aan een haperende carburateur wel wat te doen.

• E.C. de Jong
06 okt 2016 15:31

Ik heb een nieuwe carburateur nodig voor mijn Mercedes bus L409 uit 1981.
Heeft iemand nog een goede 2ehandse of weet iemand een adres waar ik verder kan vragen?
Het merk carburateur is Solex ,het typenr. weet ik nu nog even niet.

Tijd voor maken pagina: 0.286 seconden
­