­

Antwoord: oude koelkast type zonder compressor gevraagd

Opmerking: U plaats het bericht als een 'gast', u kunt niet meer het bericht bewerken of verwijderen
Graag Inloggen of Registreren om deze stap over te slaan.
X

Onderwerp geschiedenis van: oude koelkast type zonder compressor gevraagd

Toon max. de laatste 6 berichten - (Laatste bericht eerst)

• R.J.G.M. Spruit
18 jul 2017 20:10

Hoi Gerard en Alex.

@ Gerard, ik ga me jouw ribben oplossing ook eens nader uitwerken. Ik ken types waar het diepvries vakje een platte plaat is waaromheen de koude pijp loopt en dat vormt een soort bakje. De onderkant naar de koelkast de bovenkant is het vriesvakje. Daar kan je inderdaad er goed een koelrib op zetten.
Maar daarmee zit ik met het probleem dat ik de lucht echt heel erg goed in contact met die ribben wil brengen. Daar komen dan of heel fijne ribben om de hoek kijken of een passende tegenhanger die de lucht erg in contact brengt met de rib zelf.
De keuze voor de grove staalwol is dan ook gebaseerd op de grovere grotere krullen erin. Waardoor er geen resonantie in kan ontstaan ( niet consistente massa waardoor geen frequentie opbouw ) en de lucht afdoende in contact moet komen met het koude geleidende materiaal binnen allerlei daarbinnen ontstane vortexen en wervelingen. Dit dus door de vorm van de krullen in de "Chaos" bijeen zal lucht theoretisch minder snel kunnen gaan resoneren / suizen. De buitenmantel zelf zou dan ook weer van een warmte isolerend en geluid absorberend materiaal mogen zijn. Een rubberen fietsband bijvoorbeeld in een dikwandige pvc-buis met een foam isolatie daar weer eromheen ( die voor de verwarmingsbuizen) zo iets ???

@ Alex, het principe van deze koelkast / diepvries constructie berust veel meer op de stralingskoude.
Niet op koude overdracht aan er langs gevoerde lucht stromingen.
Maar waar je wel gelijk in hebt is de lengte van deze koelbuis die in een zigzag is gelegd.
Dit zou een super goede cascade kunnen gaan vormen :-)
De lengte is er in ieder geval.

groeten
René

• W.O. Velthuis
18 jul 2017 19:51

Ik denk dat je de luchtstroom niet al te veel moet afremmen. Wanneer de lucht makkelijker doorstroomt zal er meer lucht doorheen gaan waardoor er een groter rendement is. De uitgaande temperatuur zal iets hoger zijn maar de totale hoeveel koude lucht ook.

Warme lucht zal condens afgeven. Ik denk dat staalwol snel wegroest.

• Gerard
18 jul 2017 19:50

René, interessante gedachte. Ik zou wel een voldoende ruime luchtduct willen adviseren, immers de lucht moet in jouw geval geluidsarm en langzaam door je zelfgemaakt warmtewisselaar worden geleid. Die staalwol hoef je niet te solderen denk ik, dat spul maakt inwendig toch al niet door en door contact, en, zoals ik eerder opmerkte, de warmteovergangscoefficient tussen koeler en het element dat de koude aan de lucht afgeeft (in dit voorstel de staalwol) hoeft niet extreem goed te zijn. Je staalwol zal wel van RVS moeten zijn, anders roest het weg. Maar RVS geleidt warmte niet zo denderend, dat kan een wellicht een probleem zijn. Ik denk wel dat je gauw aan een diameter van 60 tot 80 mm moet komen om de lucht rustig en stil door het 'koufront' te leiden. Als je aan die buis een vlakke plaat ter grootte van het vrieselement bevestigt (solderen, lassen of schroeven met warmtegeleidingpasta) en die plaat lijm je dan op het vrieselement, dan krijg je denk ik een mooi koude buis met interne een koude massa die de kou kan overdragen op de lucht die je er doorheen haalt. Misschien moet je de buis extern wel isoleren om te voorkomen dat hij z'n koude al afstaat aan een omgeving waar je die koude nog niet wilt hebben.

• Alex Gielis
18 jul 2017 19:44

hmmmmm, Het idee van Grof staalwol klinkt nterresant, ik denk echter dat het niet heel effectief zal zijn.

Ik heb even een foto van mijn vriezer gemaakt. Ik denk dat dat veel effectiever is.

Dit kan je natuurlijk ook in een buis bouwen

Bijlagen:
  • R.J.G.M. Spruit
18 jul 2017 19:33

Goeden avond Alex en Gerard.

In de richting van het zo veel mogelijk toevoegen van koelte afgevende "luchtobstakels"binnen in een zeer nauw sluitende cascade en hoe dan ook zo veel mogelijk binnen het kleinst mogelijke oppervlakte van de koeler.
En dat dus door mijzelf voor dit experiment geheel aan te brengen / maken , knutselen.

Mijn gedachte is om de te lopen luchtweg per koelelement zo lang mogelijk te maken.
Hoe langer hoe beter.
Hoe meer koelrib en luchtweerstand hoe beter.

Waar denk ik nu op dit moment aan ?
Eigenlijk zou ik die grovere poets staalwol in een strak omhulsel willen proppen en daar de lucht doorheen willen laten vloeien. Waarbij per koelelement bij voorkeur de lengte van deze koelende worst minimaal 60 tot 80 centimeter is. In ieder geval zo lang mogelijk. En dat dan drie keer meteen achter elkaar.
Dit om jullie een vrij beeld te geven waar ik constructief naar toe denk te moeten / willen werken.

Mijn gedachte nu > ?
Ik ga eens kijken of ik de hand kan leggen op dit grove staalwol, en dat dan aan een koper pijpje plakken met tin.
En dan ook kijken wat dan de handigste methode is om dat goed snel en eenvoudig te verwezenlijken.
Dit kan ik al doen voor ik überhaupt de koelkastjes heb ontvangen :-)
Testen hoe het beste een koeler te maken dus.

Heel graag jullie perspectief en gedachte er over
Zeer zeker gewaardeerd.
Groeten
René

• Gerard
18 jul 2017 13:00

Gerard schreef : [...]als je een niet al te grote warmtestroom hebt.[...]

Ik bedoelde te schrijven: "als je een niet al te grote warmtestroomdichtheid hebt". Bij deze de tekstreparatie, kan helaas mijn eerdere bericht niet meer aanpassen.

Tijd voor maken pagina: 0.330 seconden
­