­

Antwoord: Wie heeft voor mij die unieke bus voor wereldreis

Opmerking: U plaats het bericht als een 'gast', u kunt niet meer het bericht bewerken of verwijderen
Graag Inloggen of Registreren om deze stap over te slaan.
X

Onderwerp geschiedenis van: Wie heeft voor mij die unieke bus voor wereldreis

Toon max. de laatste 6 berichten - (Laatste bericht eerst)

• Tj. Hoekstra
08 nov 2017 15:53

Ik vraag me af of Dorrie haar bus heeft gevonden.........

• Gerard
02 okt 2017 22:01

Inderdaad. Dus eigenlijk zou je moeten kiezen om te gaan voor rijbewijs C1 en een bus te kiezen die niet 'omlaag gekeurd' is naar 3500 kg. Dan heb je in de praktijk genoeg laadvermogen om een veilige marge tussen feitelijk belading en overbelading te houden.
Volgens mij hebben we die conclusie al eens eerder op het forum zien langskomen.;)

• W.O. Velthuis
02 okt 2017 21:56

Het is zeker verstandig binnen de gewichtsgrenzen te blijven. In het buitenland kan het probleem van overbelading veel grotere gevolgen hebben, zeker als er overbelading is omdat er teveel vaste zaken zijn toegevoegd.

Rijbewijs C1 heeft ook alleen zin als je een voertuig met een toegestane maximum massa hoger dan 3.500 kg neemt. Daaronder volstaat rijbewijs B. (Ook bij overbelading!)

• Gerard
02 okt 2017 21:29

W.O. Velthuis schreef : Het beleid voor overbelading wat je schreef is overigens alleen voor Nederland en is in dit geval wat minder interessant omdat het plan is een wereldreis te maken. Het beleid verschilt per land en sommige landen zullen strenger of minder streng zijn.

In dat verband is het dus aan te bevelen om hoe dan ook geen risico te lopen en altijd binnen alle gewichtsgrenzen te blijven. Dat kan wellicht lastig worden. (Of... toch maar een C1 rijbewijs halen, dan los je veel problemen op)

• W.O. Velthuis
02 okt 2017 10:09

Hallo Marco,

Dorrie zoekt een bus voor rijbewijs B. Michael gaf de tip de bus te laten wegen omdat niet alle bussen met rijbewijs B gereden mogen worden. Hierop heb ik gereageerd dat wegen zinloos is en de TMM via de site van de RDW is op te vragen.

Ter verduidelijking: mijn camper weegt 3.000 kg en daar mag je met rijbewijs B mee rijden. Mijn andere bus (advatar) is korter en lager en weegt minder (2.960 kg) en hiervoor heb je rijbewijs C nodig. Waarom? Omdat dit van de toegestane maximum massa afhangt en deze is bij de camper 3.490 kg en bij het Rotes-Kreuz-busje 5.000 kg.

Wegen om vast te stellen of er is overbeladen is zeker zinvol, daar zijn we het wel over eens. En sommige bussen zijn leeg al zwaarder dan wat er als TMM is opgegeven en dat kan je in flinke problemen brengen, zeker in het buitenland. (Dit heb ik ook al eerder geschreven)

Het beleid voor overbelading wat je schreef is overigens alleen voor Nederland en is in dit geval wat minder interessant omdat het plan is een wereldreis te maken. Het beleid verschilt per land en sommige landen zullen strenger of minder streng zijn.

• M.J.E. Molenkamp
02 okt 2017 08:45

Normaal laat ik mij niet verleiden tot dit soort discussies.
Nu wel omdat het om iemand anders gaat met grootse plannen.
Dan is een goede voorlichting erg belangrijk.
Met rijbewijs B mag een voertuig bestuurd worden met een maximale massa, eigen gewicht met lading, van 3500kg.
Blijkt bij weging dat het bestuurde voertuig zwaarder is dan 3500kg dan bepaald de wet dat, afhankelijk van het vastgestelde overgewicht en de technische maximale toelaatbare massa van het voertuig, er een boete volgt of dat het voertuig moet blijven staan en de sleutels ingenomen worden in afwachting van transport of afname van het gewicht tot 4200kg.

•Je hebt een camper van 3500 kg (maximaal toelaatbaar gewicht). Deze is op het kenteken verlaagd van bijv. 4500 naar 3500 kg. Je hebt hem met 10% tot 20% te zwaar beladen. Je mag bij controle doorrijden, MAAR je krijgt wel een bekeuring. Hier is de overschrijding toegestane maximum aslast van toepassing.

•Je hebt een camper van 3500 kg (maximaal toelaatbaar gewicht). Deze is op het kenteken verlaagd van bijv. 4500 naar 3500 kg. Je hebt hem met 20% of MEER te zwaar beladen. Je mag bij controle NIET direct doorrijden (je moet terplekke lading lossen) EN je krijgt een bekeuring. Hier is de overschrijding toegestane maximum aslast van toepassing.

Regelmatig worden er fuiken opgezet voor vrachtwagens, campers en caravans langs de snelweg.

Met vriendelijke groet,

Marco Molenkamp

Tijd voor maken pagina: 0.260 seconden
­