­

Antwoord: Op zoek naar een OM 616 motor ter vervanging van OM 615. Tips/tricks ook welkom!

Opmerking: U plaats het bericht als een 'gast', u kunt niet meer het bericht bewerken of verwijderen
Graag Inloggen of Registreren om deze stap over te slaan.
X

Onderwerp geschiedenis van: Op zoek naar een OM 616 motor ter vervanging van OM 615. Tips/tricks ook welkom!

Toon max. de laatste 6 berichten - (Laatste bericht eerst)

• R.P.M. van Leeuwen
11 mei 2019 10:51

Hallo, ik zou de cil. kop eerst eens los halen en kijken of de kleppen inderdaad de zuigers hebben geraakt. Dat hoeft bij sommige motoren namelijk niet het geval te zijn.Zeker bij oudere motortypes komt dat zelden voor zo is mijn ervaring met oudere opel en vw motoren, maar ook kleinere industriele dieseltjes.

Wellicht valt de schade mee.een overweging waard om even de cil kop te lichten.

Een cilinderkop afvlakken en afpersen, en seals vervangen en kleppen checken betaalde ik bij lg motoren in amsterdam voor een audi 5 cylinder 150,- .

Koppakingset en bouten ,waterpomp etc heb ik op duitse sites besteld het scheelde gewoonweg te veel .Het set van goetze koste hier in nederland 150,- in duitsland amper 60,- .het zelfd gold voor de klepstoters die waren hier 17,- p/stuk en van ajusa in duitsland amper 3,- p/stuk.(prijzen betrekking op audi 5 cylinder, mercedes is doorgaans iets goedkoper) Ik heb oa besteld bij autodoc, en wagner autoteile. taxiteile is ook billig met mercedes delen.

Het probleem met een andere motor is dat je niet weet wat je koopt , het is een grote gok. en vergeet niet die is minstens 25 jaar oud. Dit zegt wikipedia ervan ;
en.wikipedia.org/wiki/Mercedes-Benz_OM616_engine , lijstje artikel zal je helpen bij zoeken naar welke types dit type heeft gezeten.

Wordt nog gemaakt in india bij force.Ik weet nog een sloperij in enschede f.pril alleen mercedes , maar er zijn meer adressen ..

om 615; nl.wikipedia.org/wiki/Mercedes-Benz_OM615 zie lijstje , en zie hier ook in tractoren en de industrie....

geen idee wat men vraagt voor een andere diesel, mooiste zou zijn als je m draaiend kon zien /horen en compressiemeten. soms loont het een afgekeurde w123,of oude bus te kopen.(al zal dat niet mee vallen die mrb vrije exemplearen zijn biijna allemaal gesloopt of gexporteerd) de rest verkoop je in onderdelen, maar je moet wel die ruimte hebben he?

Andere truc is om even met een endoscope via het verstuiver gat in de cilinder te kijken om te zien wat de schade is . wellicht valt het mee. De distributie tandwielen zullen wel beschadigd zijn , maar dat zal ongetwijfeld nog nieuw te krijgen zijn. Een distibutie ketting kost je de wereld niet.Denk maar zo in india doen ze het waarschijnelijk gewoon aan de kant van de weg,dus in west europa moet dit niet zo n opgave wezen.

Succes , leuke klassieke camper zeg! mvgrt Rene

• Alex Gielis
10 mei 2019 09:39

Zoek naar een PKW motor en bouw alle delen over die anders zijn op jouw motor dan die op de PKW, uitlaat/inlaar, luchtfiler, olie peilstok etc.

• Jelle Dam
08 mei 2019 11:39

Hallo allemaal.

Afgelopen week is de distributieketting gebroken van mijn oude Hymer L206DG camper.. Dikke pech, maar toch wil ik er energie in steken en mezelf de uitdaging geven een nieuwe (oude) motor te plaatsen.
Ik ben aangeraden er een OM616 in te zetten ipv de oude OM615. Kan iemand mij hier mee helpen? Eventuele tips/tricks zijn ook welkom! Want ik heb zelf bar weinig inbouw ervaring (wel handige vrienden).

Stel ik vind een oude om616 motor. Aan wat voor prijzen moet ik denken als ik deze (deels) wil reviseren?

Alvast bedankt voor de reacties!

Mvg
Jelle Dam

Bijlagen:
Tijd voor maken pagina: 0.334 seconden
­