­

Antwoord: Ombouw diesel naar benzine

Opmerking: U plaats het bericht als een 'gast', u kunt niet meer het bericht bewerken of verwijderen
Graag Inloggen of Registreren om deze stap over te slaan.
X

Onderwerp geschiedenis van: Ombouw diesel naar benzine

Toon max. de laatste 6 berichten - (Laatste bericht eerst)

• M.J.E. Molenkamp
07 jan 2021 13:27

Beste,

Heb je een persoonlijk bericht gestuurd.

Groet, Marco

• W.O. Velthuis
03 nov 2020 10:52

Ik heb ook even voor je gekeken op www.mobile.de , het aanbod bussen op benzine en met hoog dak is inderdaad erg laag. Er staan er maar een paar op die op benzine rijden.

Er zijn dus drie hoogtes:
-Lage ramen en laag dak
-Hoge ramen en laag dak
-Hoge ramen en bol dak

Een bus met hoge ramen en een laag dak is vrij eenvoudig te verhogen. Je kunt zelfs voor een hefdak kiezen als je de totale hoogte laag wilt houden. Ik heb een vast hoog dak en daar ben ik heel tevreden over, ik zou zelf niet voor een hefdak kiezen in dit type voertuig.

Wat de uitstoot van de diesel betreft ben ik blij verrast. Als je met twee personen op vakantie gaat vervuil je maar half zoveel dan met het vliegtuig. En op HVO is dat nog een stuk beter, dus ik ben wel gelukkig met deze cijfers. :)

• L. de Kort
02 nov 2020 21:30

Dank voor de berichten met uitgebreide uitleg, kan nu beter een inschatting maken.

Moraal van het verhaal lijkt me toch; wil je een benzinebus met hoog dak, koop een benzinebus met hoog dak. Ik ga, zoals het afgelopen half jaar, hier nog even op wachten en blijf rondzoeken.

Interressante discussie nog even over de milieuaspecten. In den beginnen van mijn zoektocht naar destijds nog een 508 met om314, heb ik wat onderzoek gedaan naar de schadelijkheid op het milieu. Flauw gezegd kwam het er op neer dat voor een rit naar Barcelona met 1 persoon in een mercedes 508 met dieselmotor, net zo schadelijk is als het vliegtuig nemen.
Benzine is hierin een stuk minder schadelijk, qua co2 uitstoot scheelt het. Maar vooral de nox uitstoot scheelt heel veel in vergelijk met de oude diesels.
Dan komt daarbij dat lpg weer een stuk schoner is dan benzine.

Vandaar dus mijn keus om door te zoeken naar een benzine/lpg variant. Dit is trouwens helemaal niet bedoeld om dieselrijders te veroordelen, ik vind dat de bussen moeten blijven bestaan/rijden. Maar om er zelf aan te gaan is een ander verhaal.

Dank voor de info, en ik ben trouwens ondertussen lid geworden. Nog geen bus maar die is er hopelijk ook snel.

• P.J. Bottema
02 nov 2020 17:58

We hebben het dan wel over diesels van 40 jaar oud die daarbij vaak 3, 4 of meer ton gereden hebben, waarvan de verstuivers nog nooit vernieuwd zijn en soms gesjoemeld is met de olieververs termijn. Die zijn niet te vergelijken met de moderne dieselmotoren. De nieuwste schijnen schonere uitlaatgassen te produceren dan de lucht in sommige delen van de Rotterdamse haven gebieden.
Diesels zijn ook nog lang niet van deze aardbol verdwenen, als dat al zover komt in onze tijd.
Ik zou er denk ik een moderne benzine motor op LPG in bouwen, nog stiller, nog zuiniger, nog minder lawaai.

Maar eerlijk is eerlijk het is een hele boel werk.

• W.O. Velthuis
02 nov 2020 17:15

Ik zou toch echt even doorzoeken naar een benzine-bus als je één op benzine wilt. Vaak hebben ze minder kilometers gereden.

Of toch een diesel nemen. Ik rijdt op HVO, een synthetische diesel uit plantaardig materiaal. De uitlaatgassen zijn schoner, de bus start makkelijker, loopt rustiger stationair, stoot minder roet uit en stoot 89% minder CO2 uit.

De prijs is flink hoger maar het rijdt nog steeds voordeliger dan benzine.

Men verkoopt het als:
-Blauwe Diesel
-Neste MY Renewable Diesel

Succes met de aankoop!

P.S.: diesels worden op steeds meer plaatsen geweerd. Met blauwe diesel ook, dit maakt geen verschil want ze kijken niet in je tank. Een benzine- of LPG-bus geeft je wat milieu-zones betreft meer vrijheid.

• Alex Gielis
02 nov 2020 15:54

Je kan er ook voor kiezen van je mooie lage bus een nette hoge bus te maken door het dak te verhogen. Er zijn er meer die dat doen. Kostenplaatje is bijna gelijk aan een motorwissel :D

Tijd voor maken pagina: 0.312 seconden
­