­

Antwoord: Voorruit, winterbanden, dubbele bijrijdersstoel voor 508D ambulance/brandweer

Opmerking: U plaats het bericht als een 'gast', u kunt niet meer het bericht bewerken of verwijderen
Graag Inloggen of Registreren om deze stap over te slaan.
X

Onderwerp geschiedenis van: Voorruit, winterbanden, dubbele bijrijdersstoel voor 508D ambulance/brandweer

Toon max. de laatste 6 berichten - (Laatste bericht eerst)

13 dec 2020 13:57

Hoi Hoi,

Het duurde even voor ik weer bij de bus was met daglicht :)

Bedankt voor de handige tips:

Bankje.
Ja goed idee om meerdere merken even te bekijken.

Ruit:
Dit ga ik iig niet zelf doen als ik het hieronder lees. ruit en rubbers checken bij de groepen voor het ontleden, bij de groepen, check:) even tijd voor maken.

Banden:
In mijn boekje staat : velgen 6.50R16 diepbed 4.50 EX 16A.
Op mijn banden staat: voor: 6.50R16 10PR LT Radial 108/107N tubeless 024050 S2R2 GT Radial (Supertraveler 668) (waarom er op 1 band LT en GT radial staat, geen idee)
Achter: 6.50R16C 10PR 108/107P C4V X 0903 XCA Plus (Michelin X)

Volgens de garage zijn de banden wel aan vervanging toe. Meer het jaartal dan het profiel want ze zien er nog wel goed uit. wangen van de voorbanden zijn wat mij betreft wat zacht. maar dat is het type.

Ik heb liever nieuwe banden maar als tweedehands er prima uitzien, is dat wel een optie. grotere banden betekent mogelijk ook nieuwe velgen.

Gr, Yara

• H.P. de Jong
28 nov 2020 19:40

Hallo Yara,

Ik weet niet of je overweegt gebruikte banden te kopen. maar in dat geval, hou er rekening mee dat een winterband minstens 4 mm profieldiepte moet hebben om effectief te zijn. Gebruikte zullen dus ruim meer moeten hebben.

Banden gemaakt voor 2018 tellen in Duitsland nog wel als winterband als ze het M(ud) en S(now) symbooltje hebben. Nieuwere inderdaad alleen met sneeuwvlok, maar die zijn zo bij zo beter geschikt voor sneeuw.
Het voordeel van M+S banden is wel dat ze beter geschikt zijn om ook 's zomers mee te rijden. De echte winterbanden presteren minder dan gewone banden als het te warm wordt en slijten snel (rubber wordt te zacht).

Onder technische documentatie is ook een korte uitleg over ruiten wisselen te vinden.

Vriendelijke groet, Hans Peter

• W.O. Velthuis
28 nov 2020 18:49

Er bestaan voor zover ik weet geen regels die het verplichten het bankje te verwijderen voor de bijtelling.

Zonder bankje kan je de bus nog steeds gebruiken voor privéritten.

Het lijkt mij een overdreven reactie van iemand die de regels niet goed heeft gelezen of begrepen.

• Gerard H
28 nov 2020 15:10

Voor nieuwe banden die in de winterbandenlanden officieel winterbanden zijn, maar normaal gesproken ook in de zomer gebruikt kunnen worden, zou je deze kunnen gebruiken. Het zijn zogenoemde 3PMSF (three peaks mountain snow flake). Let op: M+S banden zijn in Duitsland sinds een aantal jaren niet meer toegestaan als winterband.
Wel even controleren wat je huidige velgmaat is, de banden die daar genoemd zijn hebben de 'standaard' klassieke 508 maat op 16 inch velgen.

• R.P.M. van Leeuwen
28 nov 2020 14:09

Banden mogen groot zijn...Op de aandrijfas is te breed niet handig....Er moet voldoende ruimte over zijn ,de wangen mogen elkaar niet raken. Handiger is voor de achteras een tractieprofiel te kiezen. Winterbanden lijken daarop door vermelding m en s .Bij lichte vrachtwagens is er ook verschil in tractie en stuuras profiel. Ik zou het op alle 6 even groot houden , want je hebt een reserve wiel die je op alle 6 de posities kan gebruiken. Informeer eens bij de werkgroep onderdelen ,misschien hebben de iets betaalbaars als het perse gebruikt moet zijn(zelf niet echt voorstander van)

Voorruit; voor een paar tientjes haalt een proffesional je voorruit er netjes uit. Er zijn genoeg zzp autoglas zetters ,of kleinere firma s die dit voor een paar tientjes doen.Een rubber kapot snijden is een mooie methode die ik zelf ook wel heb toegepast, maar wees wel bedacht dat je een vervangend rubber moet hebben en of die goed leverbaar zijn?
Werkgroep onderdlen heeft zo had ik gelezen ook nieuwe voorruiten en gebruikte , er is maat verschil, hoog model/laag model.

Het gezellige 2 zits bankje...Inderdaad heel gaaf ik heb m ook in mn bus...Maar ik schrok van de prijzen toen ik ze op ebay tegenkwam. een paar honderd euro was niets.
Ook hiervoor info bij de werkgroep onderdelen , of kijk eens op marktplaats o.id, ik zou ook eens vooor andere merk banken kiezen...Waarom? Ik heb ooit een Ford transit gehad , gloednieuw, maar moest door veranderen belastingregels met oog op bijtelling de voorbank demonteren ,en 90 andere collega s.(het moest aannemelijk gemaakt worden dat je geen prive ritten ging maken) mn bankje was amper gebruikt........Er zwerven dus door dit soort malle regels voldoende 2 zitsbankjes rond. Met niet al teveel aanpassen zou dat passend kunnen worden gemaakt.

Nou yara suces met je plannen,mvgrt Rene

Hierbij een tellsell achtig raam wijder filmpje....

• Tj. Hoekstra
28 nov 2020 09:14

Als je met de reparatie ook een nieuw raam rubber gaat installeren, dan kun je de oude met een scherp Stanley mes stuk snijden. Rondom het rubber weg snijden en voorzichtig het ruit er uit tillen. Weinig of geen risico op deze manier. Mocht je het oude rubber opnieuw willen gebruiken, dan ligt de zaak even anders. Ga dan aan de binnenzijde de rubber lip optillen ( zit weleens aan het metaal vast) en ga rondom voorzichtig rond. Als het rubber redelijk los zit, ga dan in een hoek wat druk uitoefenen en tegelijk het rubber aan de binnenzijde proberen over de rand te zetten. Geduld is een schone zaak, meerdere mensen zijn aan te raden. Ik herinner me dat wij vroeger met de sokken tegen het raam aan duwden, constant een beetje druk uit oefenen. Aan de buitenzijde wel een persoon die het raam een beetje tegen houdt....
Het is echter wel aan te raden om een nieuw rubber te plaatsen en zoals omschreven is het verwijderen dan een stuk makkelijker. Succes!

Tijd voor maken pagina: 0.285 seconden
­