­

Antwoord: Lucht buis m115

Opmerking: U plaats het bericht als een 'gast', u kunt niet meer het bericht bewerken of verwijderen
Graag Inloggen of Registreren om deze stap over te slaan.
X

Onderwerp geschiedenis van: Lucht buis m115

Toon max. de laatste 6 berichten - (Laatste bericht eerst)

• Tj. Hoekstra
24 apr 2021 12:20

Wat je zegt Pieter, eerst alles maar eens in basis conditie brengen. Dit is vaak de eerste winst, die je kunt boeken voor meer vermogen.

• P.J. Bottema
24 apr 2021 11:30

Ik ben eigenlijk zeer tevreden met de prestaties van onze M115.

Het verschil tussen de 05 en de 13 nokkenas, is zoals al door iemand gesuggereerd, zit hem voornamelijk in het koppel gebeuren. Door de kleppen later te laten sluiten en een langere openingsduur neemt het koppel bij laag toeren af oftewel de koppelband verplaatst zich naar een hoger toeren gebied. Bij later sluiten van de inlaatklep krijg je meer vermogen in een hoger toeren gebied ten koste van vermogen in het lage toeren gebied.

De conclusie zal dan ook zijn dat de 05 nokkenas speciaal voor de bus is ontwikkeld. Immers die moet met veel gewicht van de plek komen en heeft dus wat meer koppel nodig in het lage toeren gebied. De personenauto daarentegen heeft liever het koppel en het vermogen wat in de hogere toeren zitten. Zo kun je vlot inhalen (tussen 80 en 120) en blijft de wagen lekker op snelheid in de bergen (bijvoorbeeld).

Ik wil nog graag wijzen op de timing van de nokkenas. Door slijtage wordt de ketting langer en komt de nokkenas dus later waardoor de kleppen dus later openen en sluiten. Bij controle van de timing met een micrometer ( volgens het WP boek) kwam ik erachter dat de nokkenas behoorlijk veel achterop kwam. Ik heb toen bij Mercedes een spie met verzetje gehaald en de nokkenas exact op tijd gezet. Ik was eerlijk gezegd compleet verbaasd over het positieve gevolg van dat spietje. Het is ook eigenlijk na deze "tuning" dat ik niet meer bezig ben om een andere motor in de bus te willen. Het rijd lekker zo. Ik haal met gemak de 115 op de snelweg, in de bergen haal ik vrachtwagens in en ik kom ook nog uit een sedimentaire zandduin :).

Er is soms door wat simpel onderhoud en het goed afstellen van de verschillende componenten best wel wat te verbeteren aan een oude bus.

• Gerard H
23 apr 2021 21:14

Ik had van jou ook niet anders verwacht, Alex :) :)

Om een beeld de krijgen van de toeren die je zoal in een rit maakt heb ik even een oude log opgehaald, daarin is goed te zien welke RPM's ik tijdens die rit veel en weinig reed.
Des te roder des te vaker dat punt 'geraakt' werd. je ziet stationair, cruisen op 50k,/h (geel), en 60 km/h (rood) en cruisen op 90 km/h (rood) met de bijbehorende toerentallen. Ook zie goed de traces in de 3e en 2e versnelling, dan trek ik door tot pakweg 4000 rpm.
Snelheid is GPS gebaseerd. Let op: 4.1 achteras en 6.00R16 banden!

De vaker voorkomende M115.952 heeft overigens een max koppel bij iets onder de 3000 rpm, en dat ligt meer in lijn met waar de M115.954 zijn max koppel heeft. Ik kom er vanavond niet meer aan toe om dat ter betere vergelijk als tabel in Excel te zetten. Maar opvallend is ook hier in het lage bereik een hoger koppel dan bij de M115.954. Althans, volgens wat we weten uit de gevonden bronnen en voor de M115.954 natuurlijk in een andere setting dan in de Düdo. Dus allemaal met een slag om de arm.

Ik realiseer me dat ik nog een app op m'n mobieltje heb, PerfExpert, daarmee zou je een koppel/vermogen curve kunnen opnemen van een actueel voertuig. Heb het destijds eens geprobeerd, maar de sensor van die telefoon was gewoon niet goed genoeg. Misschien toch maar weer eens een testje optuigen met m'n huidige telefoon. Wie weet komt er iets zinnigs uit.

Bijlagen:
  • E.A. Gielis
23 apr 2021 20:32

Ik rij alleen benzine icm een automaat, ik vind benzine motor vooral de carburateur versies, verschrikelijk weinig koppel op lagetoeren hebben, vooral onder 1200 rpm is het gewoon ........ Ik rij dan ook al jaren hoofdzakelijk diesel, of benzine icm automaat.

Hier moet ik wel een notitie maken, de 2.0 benzine Pinin die we hebben is een handbak en die rijd wel vrij aangenaam, maar mijn manier van rijden past niet bij benzine motoren.

• Gerard H
23 apr 2021 19:39

In ieder geval verschillen de carburateur en de in- en uitlaat. De Düdo M115 motoren krijgen (serieus) minder lucht. Het zou wellicht kunnen dat Mercedes daar z'n Düdo-nokkenas voor heeft geoptimaliseerd. En misschien wilde men in het lage toerenbereik ook wat meer koppel vanwege de wat hogere massa van een Düdo ten opzichte van een personenauto. Er moet op die manier over nagedacht zijn.

Ik moet zeggen dat ik in de praktijk niet het gevoel heb dat er in het onderste toerenbereik echt te weinig koppel is. Dieselrijders zullen daar misschien een andere mening over hebben, maar ik ben nu eenmaal 'van huis uit' een benzinerijder, dus ik weet niet beter :)

• Tj. Hoekstra
23 apr 2021 16:04

Ik zou goed checken of er meer factoren spelen dan alleen de nokkenas?

Tijd voor maken pagina: 0.275 seconden
­