­

Antwoord: Snelle achteras en grotere wielen voor 408

Opmerking: U plaats het bericht als een 'gast', u kunt niet meer het bericht bewerken of verwijderen
Graag Inloggen of Registreren om deze stap over te slaan.
X

Onderwerp geschiedenis van: Snelle achteras en grotere wielen voor 408

Toon max. de laatste 6 berichten - (Laatste bericht eerst)

• T. Neijnens
08 jan 2022 18:01

@M. Zwolsman Momenteel ben ik in gesprek met Eugene van H&C Autogas Inbouw, in Sittard

• M. Zwolsman
06 jan 2022 15:36

Welke lpg inbouw garage is dit?

• T. Neijnens
27 dec 2021 15:07

Bedankt voor de reacties allen!

@ J.C.: De motor die in de bus ligt is inderdaad een M115 benzine, zoals Gerard aangeeft.

Ik heb juist een aantal dingen hierover gelezen, en mijn conclusie was dat de besparing door de grotere rolomtrek van grotere banden op te tellen is bij de overbrenging die ervoor zorgt dat ie zuiniger rijdt (uitgaande van een cruisesnelheid van 80km/u). Beetje simpel 1+1=2. Helaas gaat dat dus niet op, zoals P.J. het uitlegt had ik er nog niet naar gekeken, dus bedankt voor deze uitleg!

Voor zover ik weet is alles prima afgesteld. Ik heb de bus zo gekocht, en vanaf de eerste testrit start hij altijd soepel (met eventjes warmdraaien uiteraard), rijdt prima en ook stationair klinkt en voelt het goed. Het kan echter natuurlijk geen kwaad om dit nog eens na te laten kijken, dus dit neem ik ook zeker mee.

@Gerard: LPG staat inderdaad ook op het lijstje, ik ben momenteel in contact met een garage die dit inbouwt in oldtimers :lol:

• Tj. Hoekstra
12 dec 2021 10:33

Quote Pieter: Afstelling van ontsteking, kleppen , nokkenas en carburateur zet meer zoden aan de dijk.

Alles checken en in basis conditie brengen doet i.d.d. al heel veel. Niet alleen voor het verbruik, maar ook voor het starten en rij comfort. Kost ( als het goed is) weinig en geeft veel voldoening.

• P.J. Bottema
11 dec 2021 19:49

Hallo Thomas,
om die bus met 80 km/uur voort te bewegen heb je een bepaald vermogen nodig. Dat verandert niet als je er grotere banden of andere overbrengingen inzet. De motor levert dat benodigde vermogen niet meer en niet minder.
Het is echt niet zo dat als jouw bus 3500 kg weegt en voor 80 km/uur ongeveer 46 pk nodig heeft de motor meer levert, je zou dan immers steeds sneller gaan rijden.
De M115 draait met 6,5 x16 wielen en in de 4de zo'n 3600 toeren ( de mijne) . De motor zou dan ergens zo,n 75 pk kunnen leveren maar als dat niet gevraagd wordt dan levert hij de 46 pk.
Zou je er wat gewicht uithalen en de bus weegt dan nog maar 2800 kg dan is er voor die 80km/uur nog maar goed 40 pk nodig.
Doe je er nog een ton bij en is de bus 4500 kg zwaar dan heb je 53 pk nodig.

Zou je er een snelle achteras onder monteren met 17,5 wielen en een 5bak dan zou de motor in de 5de nog 1800 toeren draaien en kan dan maximaal 38 pk leveren.

Dat gaat het dus niet worden :(

De motor gebruikt zoveel benzine die nodig is om het gevraagde vermogen te kunnen leveren.

Afstelling van ontsteking, kleppen , nokkenas en carburateur zet meer zoden aan de dijk.

• Gerard H
11 dec 2021 16:55

Hallo Thomas, welkom. Een LF408 zou een M115 motor op benzine moeten hebben. Om je gelijk maar uit de droom te helpen: je bus wordt er absoluut niet zuiniger van. Je kunt, als je een 'snelle' achteras monteert, (i.h.a een 4.1 dieselas) zelfs beter een set 6.00R16 banden hebben dan 6.50R16. Zo zien op de foto heb je 6.00R16 banden. Als je een 4.1 achteras monteert, houden zo, die maat. En grotere (17,5") wielen én een snelle achteras, die combi gaat echt niet, dan kom je niet eens op snelheid behalve op een steile helling omlaag. ;) . Alléén grotere wielen, met de huidige achteras kan natuurlijk wel.
Mijn advies: Gebruik de zoekfunctie van het forum eerst eens en lees je wat in in dit onderwerp. Succes, en vraag hier evengoed gerust verder hoor, je wordt altijd wel op een (meestal juist) spoor gezet.

O ja, overweeg eens LPG, met minder dan de helft van de benzineprijs en een verbruik van 1 op 4,5 tot 1 op 5 bespaar je enorm.

Tijd voor maken pagina: 0.319 seconden
­