­

Antwoord: hulp bij lekkend dakraam

Opmerking: U plaats het bericht als een 'gast', u kunt niet meer het bericht bewerken of verwijderen
Graag Inloggen of Registreren om deze stap over te slaan.
X

Onderwerp geschiedenis van: hulp bij lekkend dakraam

Toon max. de laatste 6 berichten - (Laatste bericht eerst)

30 dec 2021 23:28

Dank jullie wel voor het meedenken !

Ik ga er mee aan de slag. Goeie tips van de kit. Ik ga bij mn garage houder even informeren of die dat heeft en of ik dat klusje bij hem binnen mag doen..
Fijne avond nog!
Groet Julia

• P.J. Bottema
30 dec 2021 12:47

Even ter verduidelijking, autoruiten worden tegenwoordig gelijmd met een speciale ruitenlijm/kit.
Ramen in een kozijn worden er met butyleenkit afgedicht.
Het zijn twee heel verschillende producten. Waar een ruitenlijm een scheursterkte heeft van wel 250Kg/cm2 heeft butyleenkit helemaal geen lijmkracht.

Dus wil je iets vastlijmen gebruik je een lijmkit, wil je iets afdichten gebruik je een afdichtkit.
Maar zo zwart/wit is de werkelijkheid niet. Met een lijmkit kun je ook erg goed afdichten en zit het onderdeel supervast .
Het voordeel van butyleenkit is dat het onderdeel later redelijk gemakkelijk te verwijderen is.

Ik heb een sterke voorkeur voor lijmkitten van Sika o.i.d. voornamelijk ingegeven door mijn ervaring ermee in de jachtbouw/onderhoud. De garage heeft een keer butyleenkit gebruikt om de lekkende voorruit van mijn pasgekochte occasion te dichten. Toen ik later de auto waste kwamen er overal zwarte strepen op het dak. Wat een ongelofelijke rotzooi was dat.
Uiteindelijk is de ruit er opnieuw ingezet.

• H.P. de Jong
29 dec 2021 21:07

Hallo Julia,

Kit op buyleenbasis is hier t beste voor, bv sika lastomeer. Dat hecht goed, dicht goed af maar is later ook weer los te krijgen.

Goede ducktape zou trouwens ook op een schone ondergrond moeten blijven zitten, dwz op het dak, de kit blijft vettig. Maar da´s niet de oplossing.
DE meeste dakramen zijn eenvoudig te (de)monteren. Ze bestaan uit een binnen- en buitenframe. Die klem je als een sandwich met het dak en kit ertussen met schroeven aan elkaar. Kijk even of je dak op de plek waar het raam zit niet teveel gebogen is (dus vlak genoeg) ten opzichte van het vlakke raamframe. Als dat niet zo is zou daar ook t probleem kunnen zitten. Als het dak te bol is moet je een soort vulstuk tussen dak en raam maken.

Succes, Hans Peter

• M. Pol
29 dec 2021 16:22

Hallo Julia,
Heb hetzelfde probleem gehad .
Heb het opgelost door het dakraam te verwijderen ,goed schoon en vetvrij te maken.
Heb bij de automaterialen zaak raam kit opgehaald en daarmee opnieuw gekit.
Hiermee is het definitief voorbij met de lekkage.
Daarmee worden ook de voorruiten in de auto,s geplakt.

mvg Meerten

29 dec 2021 15:31

Hoi mede dubbellucht eigenaren,
Ik heb sinds een paar weken een lekkend dakraam. Heb de randen al gekikt, heeft niet geholpen.
Daarna geprobeerd met ductape er een plastic zak overheen te spannen. Eerst het oppervlak goed ontvet en droog gemaakt met een fohn. Helaas blijft de tape niet goed zitten. Heeft een van jullie nog tips? Een magische kit of ductape? Of weten jullie een bedrijf/particulier die zo een dakraam zou kunnen vervangen of mij daar bij kan helpen.
Momenteel staat de camper in Heeten, ergens in deze buurt zou dan wel fijn zijn.
Groet Julia.

Tijd voor maken pagina: 0.304 seconden
­