­

Antwoord: Motor vervangen of reviseren

Opmerking: U plaats het bericht als een 'gast', u kunt niet meer het bericht bewerken of verwijderen
Graag Inloggen of Registreren om deze stap over te slaan.
X

Onderwerp geschiedenis van: Motor vervangen of reviseren

Toon max. de laatste 6 berichten - (Laatste bericht eerst)

• P.J. Bottema
16 apr 2022 13:14

Hallo Brian, ik begrijp dat je niet zelf aan de motor kunt sleutelen door gebrek aan ruimte en wellicht ook kennis?
Dat draait er dus op uit dat alle werkzaamheden betreffende in en uitbouw van de motor uitbesteed gaat worden aan een garage. Dat zijn best wat onkosten aan uurloon.
Dus of je nu de motor vervangt of laat reviseren verandert aan die kostenpost niets. Tenzij je een vervangende motor koopt die niet uit een andere bus komt of zelfs niet eens ooit als motor voor de bus geleverd is. Je kunt dan tegen wat noodzakelijke aanpassingen aanlopen waar door de garage weer uren aan besteed worden en de zaak onodig duur kunnen maken.
Afhankelijk van het aantal euro's die je er aan wilt of kunt besteden zijn er dan twee mogelijkheden. Of jij of de garage koopt ergens een gebruikte ( en mischien versleten) motor en die wordt geruild met de huidige motor, of je laat de motor reviseren dan wel repareren.
Het gaat je hoe dan ook geld kosten.

Mijn advies zou zijn om eerst maar eens te constateren wat de schade nu eigenlijk is, je bent niet de eerste waar dat achteraf reuze meeviel. ( ook niet waar dat tegenviel :( ) .
Laat de garage of een ander kundige sleutelaar het carter er eens onderuit schroeven en vaststellen wat daar aan schade te zien is. Je kunt daaraan direct vastellen of het een deelreparatie of totale revise wordt.
Om je een voorbeeld te geven. Ik heb ooit bij een fordmotor uit een Ford Siera de gebroken krukas vervangen door de complete motor op de kop te zetten en alleen het hoogstnoodzakelijke te demonteren/vervangen. Een middagje werk en de wagen reed weer.

Je zou bij verschillende revisie bedrijven kunnen informeren wat de kosten zijn om de motor dan wel te repareren of te reviseren. Het bedrijf zou bij het volledig open schroeven van de motor wel met aanvullend advies kunnen komen.
Wordt dat allemaal te duur dan kun je voor een ruilmotor kiezen.
Dat heeft ook zo zijn risico's omdat je vaak geen goed beeld krijgt over de technische toestand van de motor.
Ook zal het te besteden budget invloed hebben op wat voor motor er gekocht gaat worden.

Dus kijk eerst eens wat er nu werkelijk aan schade is en of die redelijk gunstig te herstellen is en ga dan eventueel aan een andere motor denken. Omdat je alles laat doen zal het uiteindelijk in de kosten geen groot verschil maken om eerst de oude motor deels te demonteren.

• R.P.M. van Leeuwen
15 apr 2022 20:49

Brian als het dus om de 5 cilinder diesel gaat ,kijk dan ook eens uit naar een gebruikte ssang yong.....Die motoren zijn kopieen ,maar doen niet onder voor het origineel.

Check this fact;The Mercedes OM602 engine is a 5-cylinder diesel engine of 2.5 or 2.9 L (2,497 or 2,874 cc). The 2.9 L (2,874 cc) was used in the 310D and 410D Mercedes-Benz T1 and the Phase 1 Mercedes-Benz Sprinter vans (where it was modified for direct injection), the Ssangyong Musso, Korando and Rexton range and even in the 1996–1999 models of the E-class. It was available in either naturally aspirated or turbocharged variants with two valves per cylinder.

Ssang yongs zijn goedkoop in aanschaf,door het belachelijke wegenbelastingsysteem is dit merk nagenoeg uit het nederlands straat beeld verdwenen....De export is er dol op...
In een van de clubbladen staat ook een reisverslag van een clublid met een bremer en er in het buitenland(azie) er ook een ssangyong 5 cylinder in had gezet...Het clubblad heet uitlaatklep ,de uitgave was ca 2 jaar geleden?

Ik heb zelf enkele Ssangyong s gehad zowel zakelijk als prive , en werkelijk de mercedes delen passen 1 op 1 ....Op onze korando stond op het vliegwiel huis zelfs ...made in germany...en vondt ik bv onder het kleppen deksel overal mercedes sterretjes.... op het kleppen deksel zat een stikker dat een kopie zou zijn.... (was een benzine )

Overigens was die e klasse uit de periode 96-99 echt een vd slechtste e klasses ooit , ze roesten niet maar rotte gewoon compleet weg...De reputatie was zo erg dat mn broer die ooit de service deed bij een taxi centrale dit type na een paar jaar al niet eens fatsoenelijk verkocht kreeg,terwijl de andere series altijd zo weg waren... Ook dit model is dus heel cheap to get...

Mocht je voor een vervangende motor gaan , vraag dan gegevens van de donor auto ,met name bij wijzigingen of bij verkeers controles in bv oost europa kan dat erg handig zijn...

Succes in ieder geval , en gooi je oude motor niet zomaar weg...

Mvgrt Rene

• H makkinga
15 apr 2022 17:02
15 apr 2022 09:20

Hoi Rene,

Bedankt voor je reactie.
Ik heb een Mercedes 410 D -xi (diesel 5 cilinder) uit 1991.
Volgens mij de OM 602 ?

Wat gaaf, spijtig genoeg heb ik de ruimte niet om de motor eruit te halen, en eraan te klussen, dus ik denk dat ik op vervangen zal uitkomen,

Als iemand nog iets weet of toevallig iets heeft liggen hoor ik dat graag!
Mvg Brian Knetsch

• R.P.M. van Leeuwen
14 apr 2022 22:49

Hallo je hebt met grote waarschijnelijkheid een bremer bus , en die hebben lichtere motoren dan welke in de dudo s (dusseldorfers) zijn gebruikt.
Het is mij even niet duidelijk of het om een diesel of benzine gaat , en of die variant ook in de personen autos van mercedes zaten w123/w124.Een vervangende motor kan redelijk betaalbaar zijn en bij sommige bedrijven kun je de vervangende motor ook zien draaien ,ruiken en voelen.

Heb je tijd en ruimte , zou ik eerst eens kijken of je eigen motor heel ernstig beschadigd is of niet...Dat kan al simpel door het carter te lichten en een drijfstang lager en tap te bekijken. De carter pan kan je eigenlijk van binnen al het verhaal vertellen ...
Zelf heb ik als 18 jarige student ooit zonder enige motor sleutel ervaring toch een het motor blok van mn eerste auto uit elkaar gehaald omdat ik gek werdt van het bizarre olie verbruik en het diesel geluid ...ik had een benzine motor...Met een goede haynes manual heb ik het kapotte blok uit elkaar gehaald en van 2 motoren (een vervangende van de sloop status onbekend) een goede gemaakt ..Uiteraard ,nieuwe zuigerveren , lagers , koppaking en waterpomp etc een perfect motortje gemaakt wat onder aan de streep best mee viel destijds qua kosten. .en ..ontzettend veel geleerd...en er later mn werk van gemaakt...

Overigens via het forum met tips en aanwijzing is er eerder iemand weer op weg geholpen door de motor deel voor deel te demonteren en weer op te bouwen ,resultaat prima motor...

Heb je die durf,ruimte of tijd niet overweeg dan een vervangende motor met garantie of dat je m draaiend kan zien, en wissel deze uit. Er zijn mercedes sloperijen(bv frits pril ) , je hebt de onderdeel lijn ,marktplaats..etc...

Succes ,je zou nog de commissie onderdelen proberen , maar ik vermoed dat het zwaarte punt van de voorraad bij de dudo bussen ligt...

...
Mvgrt Rene

14 apr 2022 14:13

Hallo iedereen,

Ik heb een probleem, Ik heb een aantal maanden geleden een Mercedes 410 bakwagen gekocht en omgebouwd naar camper.

Nu wilde ik aan mijn reis beginnen maar de motor is nu vastgelopen, te weinig olie.

Ik vroeg me af of iemand mij kan helpen aan een vervangende motor of eventuele revisie.
Ik ben nog niet echt bekend met deze wereld dus alle hulp is welkom.

ALvast bedankt!

Groet Brian Knetsch

Tijd voor maken pagina: 0.274 seconden
­