­

Antwoord: APK Afkeuring

Opmerking: U plaats het bericht als een 'gast', u kunt niet meer het bericht bewerken of verwijderen
Graag Inloggen of Registreren om deze stap over te slaan.
X

Onderwerp geschiedenis van: APK Afkeuring

Toon max. de laatste 6 berichten - (Laatste bericht eerst)

• R.P.M. van Leeuwen
07 okt 2022 14:35

Ik heb het afstellen bij truck service sneekes laten doen, maar die had geen tijd schreef je. Overigens is mij bij alle apks opgevallen dat de bus nauwelijks verschil heeft na een paar flinke noodstops,of zoals gerard omschrijft. de remmen moeten echt warm zijn. Bij eerste keuring was het verschil behoorlijk en buiten de toleranties van 30%(gaat de lamp branden op de test bank)

Zelfs bij een van mn klassieke audi s een met trommels achter werkte het warm remmen afgelopen dinsdag nog...,in de trommel niets te zien alles was nieuw,geen lekke cilinder o.i.d .Na warm remmen verschil weg, goed keur apk.

De laatste keer met de dudo weer verschil , stel actie had geen zin , na warm remmen , recht,en gelijk... Had je garage spakol al geprobeerd in Heemskerk?
Bij sneekes betaalde ik meen ik iets van 65,- per uur. Het rem stellen stond voor 18,- op de rekening. Mn remmen zijn wel alle 4 schoongemaakt en en nagezien in 2015 er zijn e.e.a aan cilinders en afdichtingen met de achteras vervangen. ook hoofdrem cilinder, en alle slangen...(ook door sneekes laten doen) Mn bus had jaren stil gestaan.

Mvgrt Rene

• Neelis Mennen
07 okt 2022 13:17

Dank allemaal voor de tips!

Ik heb mezelf er wat meer in verdiept, maar vind het toch wel een heftige en gevaarlijke klus om alleen te doen, zo een goede monteur ben ik dan ook niet.

Is er misschien iemand die mij hiermee kan helpen, of die een garage weet die hier in thuis is en niet een te gortig uurtarief hiervoor vraagt?

• A. Knol
06 okt 2022 19:58

Lees dit draadje ook even door. Niet identieke techniek, maar mogelijk wel bruikbare informatie. Misschien scheelt het je de 3 weken die het mij heeft gekost ;)

www.dubbellucht.nl/forum/chassis-en-wiel...r-40-maar-hoe-verder

• Gerard H
06 okt 2022 18:13

Tja... Volgend jaar groot remmenonderhoud is natuurlijk prima, maar als er nu écht iets fout zit dan zou je toch 'nu' al iets meer moeten dan dan aan een radertje draaien. Maar ik zou het zeker eerst even proberen. Of een wiel goed vrij loopt of niet kan je natuurlijk zelf ook constateren.

Scheef remmen zou overigens ook door met olie of remvloeistof vervuilde remvoeringen kunnen komen. In dat geval is het vrijwel zeker nodig die te vervangen. Je zou het truukje met aan een kant iets te ruim afgestelde remmen kunnen proberen, maar als er geen wrijving is door olierestanten in de remvoering dan los je dat daar natuurlijk niet echt mee op.
Wat ook wel wordt gedaan is om de remmen bij de rit naar het APK station fors te belasten door in z'n eerste of tweede versnelling tegelijkertijd gas te geven en te remmen. Dan worden de remmen lekker warm en dat is goed. Maar je moet de remmen nu ook weer niet overbelasten tot rokens toe natuurlijk ;)

• Neelis Mennen
06 okt 2022 17:32

Top dankjewel hiervoor Gerard, dit ga ik is even bestuderen.
Het gaat er nu puur even om dat hij door de apk komt, het staat voor volgend jaar op mijn lijstje om heel de remmen eens goed aan te pakken en daarmee na te kijken en desnoods vervangen.

• Gerard H
06 okt 2022 17:19

Hallo Neelis, heb je hier en hier wat aan?
En verder kan je uiteraar in de handboeken opzoeken hoe het precies moet. In de basis kan je het aangeduide tandwieltje met een kromme schroevendraaier de gewenste kant op draaien. '6 tandjes losser dan de stand die net blokkeert'. Zoiets.
Je hoeft de remmen dus niet uit elkaar te halen.
Maar.... als zich in de loop der eeuwen veel vuil heeft verzameld in de remtrommel dan moet dat er toch uit gehaald worden om de wielen mooi vrij te laten lopen. In de tweede link zie je dat je die remtrommel best zelf kan demonteren. Mits je spierballen hebt, de remtrommels zijn zwaar. Dan kan je zien hoe het er binnen uitziet. De remvoeringen hoef je natuurlijk niet te vervangen, dat staat daar dan wel beschreven maar is voor jou denk ik niet van toepassing.

Mijn ervaring is dat correct afgestelde remmen veel scheefremproblemen voorkómen.

Andere ervaring:
De afgelopen APK remde de bus voor rechts net te veel ten opzicht van links. Als quick fix heb ik toen de rechter rem wat ruimer ingesteld dan voorgeschreven, in mijn geval heeft dat meer dan voldoende gewerkt. Kennlijk is er enigszins met de afstelling 'te spelen' om het remverschil te beïnvloeden.

Tijd voor maken pagina: 0.295 seconden
­