­

Antwoord: Differentieel compleet D409

Opmerking: U plaats het bericht als een 'gast', u kunt niet meer het bericht bewerken of verwijderen
Graag Inloggen of Registreren om deze stap over te slaan.
X

Onderwerp geschiedenis van: Differentieel compleet D409

Toon max. de laatste 6 berichten - (Laatste bericht eerst)

03 sep 2023 15:09

Oeps, Erwin, ik maakt wel een foutje., Het gevonden aantal moet je met 2 vermenigvuldigen, dus niet door 2 delen! Ik was nog niet wakker op deze mooie zondagochtend.
Enne, werk veilig, voorkom dat je bus onverhoopt kan gaan rollen als hij op de krik staat.

hier nog wat aanvullende info

• Edwin Verhoef
03 sep 2023 14:40

Hallo Gerard, dank je voor de informatie. Er is inderdaad geen plaatje meer te vinden, maar het handmatig ronddraaien is een goede tip.

03 sep 2023 10:33

Dag Edwin, ik zie dat je een beetje met een kluitje in het riet wordt gestuurd.

Er is op het forum al veel geschreven over de overbrenging in het differentieel, ik zou je zeker willen aanraden om de zoekfunctie te gebruiken.

De overzetverhouding staat aangegeven op een aluminium typeplaatje dat op het cardan is geklonken. Maar vaak is dat plaatje er na zoveel jaren niet meer.

Je kunt ook de overzetverhouding meten door één wiel op te krikken en dan dit wiel exact een slag te draaien. Tel het aantal omwentelingen van de cardanas, deel dit door twee, en je kent de overbrenging. Je kan het wiel natuurlijk ook vaker ronddraaien, en de uitkomst delen door twee maal dit aantal, dan wordt je meting nauwkeuriger.

Een andere achteras kan, meestal wordt dan gekozen voor een diesel-achteras, verhouding 1 op 4,1, maar dan zit je echt wel aan de grens van wat nog kan. Je moet dan wel met speciaal gereedschap de flens van het oude cardan overzetten op de nieuwe, dat is niet heel eenvoudig, maar wel te doen. Ook flarden hiervan op het forum.

Wij hebben zo'n diesel-as, zelfs een met brede remmen, afkomstig van een 608D, maar we hebben ook de kleine maat banden 6.00R16. In die combi is het goed rijdbaar, met enig 'overdrivegevoel' in z'n 4. Maar je krijgt er dan wel weer een rijdbare '1' voor terug.

Succes!

• E.A. Gielis
03 sep 2023 08:33

nee dat is het nummer van het giet element

• Edwin Verhoef
02 sep 2023 16:36

Zou dit het kunnen zijn? Dat kwam tevoorschijn na een beetje borstelen.

Bijlagen:
  • E.A. Gielis
02 sep 2023 10:08

op de achteras zit een typeplaatje, daar staat het op.

Tijd voor maken pagina: 0.316 seconden
­