­

Antwoord: Nieuwe motor Hanomag F40

Opmerking: U plaats het bericht als een 'gast', u kunt niet meer het bericht bewerken of verwijderen
Graag Inloggen of Registreren om deze stap over te slaan.
X

Onderwerp geschiedenis van: Nieuwe motor Hanomag F40

Toon max. de laatste 6 berichten - (Laatste bericht eerst)

• André Struis
17 jul 2023 22:35

Als je Vader zegt dat tie niet meer te redden valt, hij heeft er de meeste ervaring mee.
Ik heb 18 jaar geleden m'n OM 616 vervangen door een OM 601. Een hele verbetering!
Veel minder herrie, bijna geen Olieverbruik. Ook een paar PK's meer.
Paar maanden geleden m'n OM 601 weer vervangen voor een OM 602.
Nog rustiger, 5-cilinder loopt gewoon mooier.
Meer koppel, dus je kan hem veel meer schakel-lui rijden, je hoeft niet zo snel terug te schakelen.
En als je haast hebt, loopt gewoon vlot 135 Km/U (Al rijdt dat niet relaxt)

17 jul 2023 20:52

Het is een misvatting dat je met een oude diesel de stad niet meer in mag... Een hanomag is bijna of al zeker 50 jaar oud, en boven de 40 jaar is z on voertuig van mileu zones vrijgesteld. Ik heb zelf met mn 608d uit 1975 dwars door Rotterdam gereden , maastunnel incl . tot naast de erasmusbrug...geen probleem. Mijn bus heeft de om 314 diesel. (ca 85 pk)

Een motor is niet zomaar afgeschreven , overmatig olie verbruik kan diverse oorzaken hebben ,waarvan soms een lekkage via een seal behoorlijk meer kan lekken dan aangenomen. Doe bv eens een compressietest , en laat anders de verstuivers eens afpersen , en eventueel bij verkeerd beeld van nieuwe verstuiver nozzles voorzien indien mogelijk , want er zijn destijds meen ik 2 kleinere varianten en een om314 geweest in de hanomag. Een goede verstuiving kan zomaar eens wat vermogens winst geven.

Nogmaals een motor opknappen /nazien of deels reviseren kan een oplossing zijn , en je weet dan dat je weer iets betrouwbaars hebt., dat weet je van een gebruikte motor immers nooit zeker.
Als vervuiling een slecht gevoel geeft , probeer dan eens een andere diesel soort , bv GTL , of bv hvo 100 /blauwe diesel...het roken en stinken wordt echt minder.

Er zijn op het forum diverse ombouw sessies te vinden met bv een 5 cylinder mercedes of bmw diesel , maar zoals andre al melde is het veranderen van bv een aandrijfas, en motorsteunen wel even een dingetje...Ik zelf zou dicht bij het origineel blijven en dat zien te verbeteren /optimaliseren.

Succes en ik vindt het altijd knap dat mensen lang met een voertuig doen..ook dat is erg duurzaam bezig zijn...niet altijd is uitstoot een maatstaaf daarvoor ...

Als laatste tip zou je eens contact op kunnen nemen met de werkgroep onderdelen mocht de motor echt gaar zijn,maar nogmaals voer eens die compressie test uit en let op de smo druk bij stationair draaien als deze warm is.

Mvgrt Rene

• Marram
17 jul 2023 20:19

Allereerst dank voor de tijd nemen voor het uitvoerige antwoord. Om antwoord op de brandstof vraag te geven, het is een oude diesel. Hij zou ook geen stad meer in mogen, maar de motor die er nu in zit is ook niet meer te redden denkt mijn vader.
Ik heb gelukkig twee vrienden met een garage, dus kan gelukkig wat kennis inschakelen. Maar alle ervaring van de mensen met praktijk ervaring en is erg waardevol! Nogmaals dank dus!

• André Struis
17 jul 2023 07:45

R.P.M. van Leeuwen schreef : Overigens mocht je echt een geheel andere motor gaan gebruiken zorg dan dat je alle info overneemt van het donor voertuig... en een nota vraagt .. op het forum heeft een best sneu verhaal gestaan van een prachtige ombouw met een fiat ducato motor wat helaas op dit soort ontbrekende info gestrand was...

Het is sowieso handig om een motor uit een rijdende donor auto te kopen, dan weet je dat de motor/bak goed is, tijdens de ombouw kan je nog een goed kijken hoe het gezeten heeft.............
Weet wel wat je jezelf op je nek haald, een andere motor erin gaat nog wel.
Maar dan komt het; koeling, uitlaat en cardanas/overbrenging is vaak nog het meeste werk.

16 jul 2023 23:09

Leuk te lezen dat de hanomag al zo lang in de familie is, dus ik begrijp goed dat je dit nog wel even zo wilt voortzetten.

Welke brandstof heeft de hanomag nu , benzine of diesel/ en welke variant van de diesel heb je nu mocht dat zo zijn?

Met goed isoleren en anti dreun platen plaatsen van je al een hoop motor geluid en aandrijf geluid en trillingen af.

Toerental zou je iets kunnen drukken door een grotere wiel maat te gaan gebruiken,of om de verhouding in het eind differentieel te veranderen , maar dat is niet heel goedkoop ...een andere motor overigens ook niet , en het is nog maar de vraag of deze echt fris is natuurlijk...

Nu had je in de diesel ook een lichtere versie en die zijn idd rumoerig , maar dat is een om314 ook die 3,8 liter is en ca 85 pk heeft en in een lichtere bus inbouwen toch wel wat extra werk mee brengt. Hou ook rekening dat niet iedere mercedes motor op de gebruikte versnellingsbak past , er zal dus e.e.a mogelijk veranderd moeten worden . Niets is onmogelijk natuurlijk maar het kost wel moeite en veel tijd.

Andere methode om zuiniger te gaan rijden is b.v gewicht kwijtraken van de camper en lichtere materialen te gaan gebruiken. ..uieindelijk werkt de motor dan ook iets minder hard...maar ik kan goed begrijpen dat de authentieke uitsraling dan wellicht verloren kan gaan.

Overigens mocht je echt een geheel andere motor gaan gebruiken zorg dan dat je alle info overneemt van het donor voertuig... en een nota vraagt .. op het forum heeft een best sneu verhaal gestaan van een prachtige ombouw met een fiat ducato motor wat helaas op dit soort ontbrekende info gestrand was...

Succes in ieder geval , mvgrt Rene

• André Struis
16 jul 2023 23:01

Een OM 601, OM 602 of een OM 603 motor zou ik kiezen.
Iets met weinig poes-pas zoals elektronica oid.

Tijd voor maken pagina: 0.358 seconden
­