­

Antwoord: Technisch handboek Sprinter 1995-2006

Opmerking: U plaats het bericht als een 'gast', u kunt niet meer het bericht bewerken of verwijderen
Graag Inloggen of Registreren om deze stap over te slaan.
X

Onderwerp geschiedenis van: Technisch handboek Sprinter 1995-2006

Toon max. de laatste 6 berichten - (Laatste bericht eerst)

10 jun 2024 08:21

De motoren ansich zijn robust, als je maar het nodige onderhoud uitvoert. Als je dat weet, dan kan je jezelf er op instellen en het uitvoeren. Daardoor heb je die problemen daarna ook niet, en zijn ze heel betrouwbaar.

Ervaring en wijziging in onderhoudsplan heet dat. Ik heb zelf die ervaringen gedaan met mijn W210 Benzines en Diesels en mijn ML270CDI, die laatste was door de Garage zo slecht onderhouden dat ik hem zelfs niet meer goed kon krijgen. De W210 CDIs had ik na reparatie weer goed lopend kunnen doorverkopen, de V6 Benzine slikte elke 200km een beetje olie tijdens het rijden en volgas geven. Dit kwam door twee verstopte afvoer kanalen van de carterontluchting richting de motor. Deze met een klein boortje opgeboord en hij liep weer tadeloos.

• J. Wiebing
10 jun 2024 05:23

Je schrijft - Wat betreft die CDI´s die van 2000 tot 2006 zijn ingebouwd, daar ben ik het niet mee eens.
En dan komt er wel een waslijst aan veel voorkomende mankementen. LOL
Bijna iedereen die ik tegenkom met een CDI motor hoor ik erover klagen dat ze vaak naar de (dure) garage moeten. Dus vandaag dat ik minder betrouwbaar schreef.

• J. Wiebing
10 jun 2024 05:05

Deze twee papieren versies heb ik al bij BOL gekocht. Zoek dus PDF's van die 2 boeken omdat dat makkelijker is ivm de zoekfunctie op trefwoorden.

21 mei 2024 09:17

Wat betreft die CDI´s die van 2000 tot 2006 zijn ingebouwd, daar ben ik het niet mee eens. Waarbij er wel een paar kleine constructie fouten in zaten, die overigens ook in de V6 Benzine motoren van die tijd zaten.

De motoren an sich zijn zeer betrouwbaar, hebben echter een paar puntjes van ongewoon onderhoud nodig.
Bij de CDI´s is het he tijdig vervangen van de laagdruk opvoerpomp (is behoorlijk slijtage gevoelig en wanneer kapot is de hogedrukpomp ook gelijk kapot)
De positie sensoren moeten regelmatig vervangen worden (nok en krukas).
Daarbij komt dat elke 150dkm je eigenlijk wel het kleppendeksel moet verwijderen om hier de smurrie weg te halen en de kanalen te reinigen van de carter ontluchting (dit niet doen zorgt voor problemen bij de klep bediening en carter ontluchting)

Die Sensoren en de carter ontluchting waren bij de eerste generatie V6-benzine motoren ook een probleem. Speelde allemaal in de gelijke periode.

• J. Wiebing
17 mei 2024 19:50

Bedankt voor de reactie.
Helaas is mijn 1e generatie Sprinter uit 1997 en dwz de T1N serie van 1995 tot 2000. Van 2000 tot 2006 kwamen er de (minder betrouwbare) CDI motoren in te liggen.
In 2006 (tot 2018) kwam de 2e generatie NCV 3 (die ook naar de USA ging).
Vanaf 2018 tot heden is de 3e generatie VS30.

• P.J. Bottema
28 apr 2024 21:17
Tijd voor maken pagina: 0.301 seconden
­